2010-02-23 Kartor och reflektion från EM

Här under ligger sprintkartan och stafett-kartan. Dock hade jag en annan 1a kontroll som satt 70meter väster om denna på stafetten.

Eftersom de hade kommit så fruktansvärt mycket snö under natten insåg vi rätt snabbt att de skulle bli väldigt löst. Efter ett par hundra meter så skulle startspåret smalna av och gå in i skogen. Taktiken var solklar att köra på och vara bland de första dit.

Startskottet ljöd och kom iväg hyfsat, grymt trångt och gällde bara att hålla stavarna hela. Mot 1an ligger jag som 5a och de går i behagligt tempo. Plockar 1a utan problem, dock kommer en hel drös med åkare före då jag haft ett lite längre alternativ. Problem att köra om i de smala spåren gör att paniken kommer smygandes. Ser favoritlagen pinna på bra därframme.

När vi kommer fram till ett bredspår kör jag på allt vad tygen håller för och går ikapp täten, dock får jag sota lite för detta på nästa sträcka då de bär av rejält uppför. Har dock Grigoriev i Ryss 1an inom synhåll. Plockar mina kontroller bra nere i de svåra området. Gällde bara att staka metodiskt då underlaget inte bar för fem öre.
Blir lite löpning i någon backe också där lutningen sa ifrån. När banans tuffaste sträcka kommer inser jag att de är bara de finska laget och norska laget före mig i spåret och då med klar ögonkontakt. Ser detta i snön där de endast finns två skejtskär. Upp i slalombacken ser jag Ryssland bakom mig vilket är en skön känsla. Kör på säkerhet ett par kontroller och har bra kontakt med FIN och NOR.

Testar i en utförslöpa snödjupet vilket inte var att rekommendera, denna vurpa gör mig lite stressad. Bombar på för allt vad kroppen håller för på slutet och växlar som 3a med ögonkontakt till Teemu Köngäs i Finland 1 och Eivind Tonna i Norge 1. Ca 20 sek efter.



Rost kör ett grymt lopp på andra sträckanoch lämnar många av kanonerna bakom sig. Olli-Markus i Finland 1 gör bort sig på slutet på ett "gen". Hasse-Jögge i Norge kliver på bra på denna sträcka och är in som 2a dryga minuten efter Erik.

Peter darrar lite på sista sträckan och får släppa upp Moholt i Norge. När slalombacken kommer kör Peter allt han har och får en lucka som sedan håller in till mål.  Skönt att få springa med den svenska flaggan på upploppet tillsammans med Erik och Peter. Denna lagkonstellation har 100% seger i stafett.  

Var Skönt att äntligen få knipa en internationell guldmedalj.
För övrigt var de 3e gången i rad de Svenska herrlaget vann EM-stafetten.

EM stafettkarta

Em Sprintkarta


Kommentarer
Postat av: Påsen

Vilket lag alltså! 4 segrar på 4 försök så här långt:)

2010-02-24 @ 12:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0