Hängig idag också

Kass dag dock effektiv på jobbet

Mr Amer (Johan Henriksson) drog med mig på golfrunda på kvällen. Gjorde humöret bättre

Snart hockeysäsong

Leksandslåten

Seg i helgen

Efter Mtb-on i fredags började jag känna mig lite hängig. På lördagsmorgon fick jag lov att ställa in fm-passet. Tänkte i alla fall värma upp på eftermiddagen och känna hur kroppen svarade inför Sprint-DM. Kändes väl sådär.

Loppet var segt och de fanns ingenting att trycka på med. 3 min efter Wille.

Dagens träningspass ställdes också in men imorgon är tanken att jag provar igen.

Blev istället ett pass på golfbanan. Tyvärr går golfkarriären käpprätt utför. 4 par och 8 streck säger väl att min golfkarriär mest liknar Balder på Liseberg.
Farsan vann kampen idag ! Var dessutom grymt nära en HIO.

Cykel-O

Igår skulle de laddas på igen i Sverige-Norgekampen i cykel-o.

Denna gång kände jag mig sämre förberedd efter mjölksyratävlingen nr 1 MCR kvällen innan.
Dock trampade jag på så gott de gick. SPD-pedalen strulade på ett ställe lagomt höll jag på krocka med en " Erik Nilsson-bom" och gjorde att jag hamnade på ett kass vägval och så var Hasse-Jögge ikapp.

Hans fullkarboncykel susade på bra och jag tappade han på ett annat vägval. Precis när jag tänkte sätta in stöten kom punkteringen som ett brev på posten. 5 minuter (ja jag har inte lärt mig byta snabbare) senare trampade jag iväg lagom glad. 2 punkteringar och 2 avkörda rullskidor på 2 veckor. Inte illa !!

Dock insåg vi efteråt att både hade stämplat fel, på samma kontroll och tävlingen måste strykas ;)

Rhapsody in Rock på kvällen i Dalhalla gjorde humöret bättre. Glenn Hughes från Deep Purple och Black Sabbath var i en klass för sig.

MCR

Medväga Competition Race avgjordes för 12e året.
MCR är en tävling där man startar i Medväga och race 1- löpning upp till utsikten. Drygt 900 meter och ca 100meters stigning. Som vanligt ganska kasst uppvärmd höll jag faktiskt igen lite i början men syran sprutade snabbt ändå i låren. Var dock 3 sek efter Mr MCR (Henriksson) på toppen av backen.

Träffade Karro H däruppe som vill krossa våra tider. En lite extra väntan och tidtagarSillen var säker på att vi skulle få däng. MårdAlf var orolig att hon skulle radera ut hans rekordlopp från -86.
Hon var en bit efter men dängde till mården med 1 sek.

Snabbombyte och på med rullskidutrustningen. Gren nr 2 i mjölksyretävlingen. Start vid 4-vägskorset vid Borlänge Sjukhus och mål vid motionscentralen. Silla fick rycka ut från tidtagarjobbet och in på grussopningsjobbet.
Seg som tusan lyckades jag dänga dit Henriksson men dock inte mer än 5 sek. Han hade säkert trimmat sina monsterinlines.

Ombyta igen och på med cykelskorna. Eftersom jag nu ledde denna tävling fick jag starta förs på MTB-racet. 3,83km på kuperade delen i Bergebo. Tyvärr hade jag inte märkt att de har regnat kopiöst denna sommar och mina slicksdäck satt dock inte som en smäck i leran!
Lagomt också så stod äldste herre StumBjörn utmed banan och bjussa på lite fika !
Henriksson cyklade som i trans och jag fick storpisk (måste satsa på heldämpat till nästa år).

Preliminär prispall.
Prispallen
1. Klot
2. JG
3. Cedergren

Onsdag

Började dagen med skid i Tjärnaberget på en 2,20 lång löpning i hällregnet. Faktiskt ganska skönt väder att springa i.

På eftermiddagen blev de cykelintervaller på trainern 30 min 60-30 sen 3st*10 min klassiska intervaller på rullskidbandet. Eller rättare sagt vart de bara 8 minuter på sista då jag återigen lyckades köra sönder en klassisk rullskida.

Antingen vilar de en förbannelse över mig och rullskidor just nu eller så var detta ett ytterligare tecken på att jag inte skall åka klassiskt ! Dessutom var de Kajsas skidor så nu måste jag vara extra snäll mot henne...

Kvällen bjussade Hammer på tårta och bakelser, för killen är nu ytterligare ett år närmare 30 ! Eller så är han 30 eller 35 eller iaf nåt i den trakten !
Grattis Grattis

Intervallpass*2

Tuff dag.
Först dra igång "barnen" på skidhögskolan vid Lugnet sen direkt hem för att kolla hur snabb man var på rullskidbandet.
5st 4min intervaller med bra lutning och fart sög musten ur mig.

Eftermiddagspasset fick jag sällskap av Släggan. Han klagade på dålig form innan men väl när vi drog igång hade han oljat rullskidorna bra och någon släng av dålig form hade han inte.
Vi hittade bra rundor i Skräddarbacken där vi matchade varandra. Han kändes stark och mina ben var stumma sen förmiddagen. 3st 7minutersintervaller följt av 5st 1min i brant backe blev de.
Malin och världmästarTompa hejjade på toppen av backen samt Hennie klappade händer åt oss grovarbetare.

Fortsätter bomba på med fart hela denna vecka innan lördagens DM-sprint i gruva eller rättare sagt på gruvan kanske....

Dubbelpass

Medeldistans idag. Benen var mycket piggare idag än igår. Dock blev löpningen lite krokig, tror de mest beror på alldeles för lite orienteringsträning senaste månaderna. Lyckades iaf spika de flesta kontrollerna idag och inta en 3e plats efter William Lind och Tomas Carlsson.
Resultat Tuna Ting medel
Terrängen var väl ingen höjdare där mycke grönområde skulle plöjas.

Eftermiddagen var de sverige-norgekamp i cykel-o och styrka på gymmet.
Hasse-Jögge visade fina takter på cykeln och vann. (denna gång) ! Åkte dit på ett arrangörsgrej, lurade mig själv på en sträcka. Annars blev de faktiskt rätt tävlingslikt då vi pushade och stressade varandra rätt mycket i Skräddarbackssluttningarna. Mycket fin träning för vintern.

Segern i bänkpresstävlingen gick till Sverige då Norge inte ställde upp.

Lördag

Ol-tävling i Skräddarbacken. Benen var inte grymt pigga men jag är efter omständigheterna ganska nöjd. Fick återigen inte ihop kartan på ett ställe och några minuter försvann där. 13,7 km och väldigt blött gjorde loppet ganska tufft.

Ursköljningspass på eftermiddagen men Hammer. Imorgon medeldistanstävling, cykel-O och styrka med Hasse-Jögge.

Fredag

Löpning, styrka och kajak på träningsprogrammet idag.
Benen är inte pigga.

JAg hittade ett par fina Peltonenskidor hemma i Djurås. Bild kommer imorgon.

Husmusen Marren är de synd om !

Torsdag

Förmiddagen: Löpning/OL i Gyllbergen. Men satan va underlaget sög musten ur kroppen. 15 km på 2,40. Lagomt blött i myrarna.

Lunch: Spagetti och köttfärssås

Eftermiddagen: Coach vid stakpass sen körde jag själv rull skate från Falun till Insjön. Fina 31km på 1,10.

Middag; Spagetti och köttfärssås

Hittade en Chokladkaka i kylen som jag inte visste om, kvällens höjdpunkt :)

Mera cykelrace

Kvällens cykelrace blev delvis lusåkning och delvis riktigt hård körning.
2'17km + 2'17km. Benen var inte superpigga men konstigt nog vart de bara bättre och bättre.
Har varken tålamod eller den taktiska tänket att sitta i klungan.
VärldsmästarTompa imponerade på mig även fast han kallar sig otränad och varit sjuk förra veckan. Tog rygg på han när vi skulle köra ikapp en utbrytning. Han bombade själv i 50km/h och jag hade full sjå att orka med bakom.

Inga krascher denna gång.

Imorgon väntar Gyllbergen samt rullskidor på eftermiddagen. Fredag paddling i Runn.

Helg

Skidtestning i fredags i tunneln gick galant. Skidor kändes fina och kroppen svarade på bra.
Peter och jag körde tufft på eftermiddagen efter att vi sett Northugs mosning av Johnsrud-Sundby precis innan.
Mina 6 snabbaste tider i tunneln följt på varandra kändes gott.

Vidare mot Arvika och hamnfestivalen för alla utom jag som inte hade någon biljett. Hängde med raggarna vid Shellmacken innan vi åkte hem.

Lördagen var vi och hejade på L-O Gäverth . En kille som jag skall hjälpa lite med träning här framöver. En kille med grymt driv i sin satsning och löpning. Målet under 15 min och runt 30 min på 10000m. Kul att jobba med folk som satsar fullt ut !

Kvällen bjöd på Tomas Ledin (nästan i klass med E-Type i Boden mackan ! ) och en kass spelning av Hardcore Superstars.

Nu kör vi hemmaläger med skidhögskolan veckan ut!

Skrapsår, klungspurt och dålig taktik

Gårdagens KM  Linje för BCK bjöd på de mesta.
Bedrövlig taktikkörning från min sida vilket ledde till att jag missade en rygg och fick pumpa 10km själv i 40km/h.
De blev tillslut en klungspurt efter 55km och där krokade några ihop i ca 50km/h vilket ledde till rejäla skrapsår, vinda däck och trasiga cykelbyxor. Min ben var lite rökta innan spurten så jag rullade imål några sekunder efter och lyckligtvis missade högen där folk låg. Jag är ingen Cavendish ännu.  Fasen va kul de är att racea på cykel. Snitt på 43km/h tror jag de vart tillslut efter ett ryckigt lopp.

2,5h rullskidor på förmiddagen runt Rexbo. Fint ! Jag letade frenetiskt efter en vit Honda under passet som körde som man inte bör köra !

Imorgon drar jag till tunneln för att testa nya skidorna

Aj då

Förmiddagen tillbringade jag som Thierry Gueorgiou i Mellstaskogen. Allt för att matcha ol-monster Martin Johansson inför VM. Han fick förhoppningsvis vissa störningsmoment och pressa ur de sista i kroppen. Men jag kan lova killen är i slag.

Eftermiddagen blev de ett långpass stakning på 4 mil. Tyvärr blev de ett litet missöde någon km hemifrån då min skida brakade ihop. Balansakten på en skida blev tung, jag är idag stum i de vänstra benet.

Frågor att fundera på.
1. Börjar jag bli för tung ?
2. Är detta ett tecken på att jag skall lägga ner klassiska åkningen ?
3. Bör jag byta rullskidmärke ?

Så är de någon som sitter på ett par skidor/stomme att sälja så är jag intresserad

Fin helg

I Torsdags drog jag mot Värmland. Hoppade av i Hagfors och skulle cykla de 12 milen hem till Kajsa. Tyckte de gick fruktansvärt tungt men de berodde väl på tävlingen kvällen innan tänkte jag och trampade vidare.
När jag kom ner till Sunne efter 2,20 fick jag lov att ta en stödglass och kolla igenom cykeln.
Till min stora förvåning låg bakbromsen på vilken gjorde mig på ypperligt gott humör. ( Undra om den låg i under onsdagens tävling

? Vidare tog jag mig över fryksdalshöjden där de lutade på bra

Väl i Boda mötte Elis mig

Sen stekte jag och Kajsa vid Värmeln.

Lördag och Söndag var de Selma Spa som var våra värdar. De var gött !  Golfen går dock dåligt nu

High 5

3 timmar rullskidor på förmiddagen. Trött i triceps

Racertävling på kvällen. Avställd efter tokkörning i köttbacken på Sågmyravägen. Fick åka i klunga 2 hem. 196 i puls talar sitt språk om rycket. AIII 64 min satt gött.

Tiio Söderhielm, Magnus Myhr, JG, Påsen, Elis Bengtsson, Prisutdelare

Fjäll-OL kartor

Här under ligger kartorna från årets fjällorientering. Skala 1:50 000.

Dag 1

Dag 2

Dag 3

2a i Fjällorientering

Vi blev 2a tillslut efter 9timmar och 55minuters slit på fjället.

Mer info kommer imorgon då med kartorna också