19 mmol

Förmiddag bjöd på råstumma cykelben. Coachade Dala Sports Academystudenterna uppför Sälenracet på 10,5km på cykel. Dock hann jag inte värma upp och monsterbacken i början gjorde att laktatet i låret rusade i höjden.
Hann bli stum ett par ggr till uppför, dock var jag först av alla vid målet och tur var väl de då jag var tidtagare.

Eftermiddagen blev de ett fint skejtpass med Bill Impola, australiens stolthet Leon Spiller och coming man Adam Larsson FBSK. Sälenbacken togs en gång till och benen skrek av smärta.

Imorgon väntar 3 timmar löpning med Jimpa J på förmiddagen och styrka och stakning på eftermiddagen. Tror detta läger kommer suga musten ur mig.

090928 Tuff dag

Tjena tjena

Tuff dag i Sälen idag. Tränargruppen fick ihop mycket tid idag.
3 timmar löpning på förmiddagen och en väggning av Danne.

Eftermiddagen blev de stakning för min del. 1,30 bara uppför sög i triccarna. Åkte 1 timme till innan hungern satte stopp.

Övrigt var de fint och kallt här uppe vid Högis.

Fick idag en plats i träningsgruppen SkidOlandslaget.

Snö

Sitter nu uppe på Högfjällshotellet.
Ute snöar de. Första snön för i år. Göttmos.
Vi kör läger. Kommer bli tufft. Rullskidpass på fm.
Några väggningar. Mellan 3.15- 3.30h

I eftermiddag blir de löpning på kalfjället.


Tjoho

Ol-tävling idag. Var med i täten i början innan jag hamnade lite ur kurs och tappade snabbt 50 sek. Sen flöt de på bättre och bättre rent ol-mässigt. Löpning lämnade jag dock bakom mig någonstans vid 3an. De måste nån skit i luften för benen var pigga. Hoppas detta resultat räcker för 5e på 25-mannan.

Annars har helgen varit fin. Hockey i Ejendals i fredags. Kassaskåpssäker seger över Borås.
Musikal igår på Maxim, riktigt bra drag på Goodnight Sweathearts där gamla klassiker som Sheena is a punkrocker och Staten och Kapitalet smakade bäst i min mun.

Nu drar jag till Sälen i 6 dagar för läger med Skidhögskolan. Där skall de timjagas under v.40, på söndagen gör jag debut som Mtb-orienterare i Leksand. Skall bli skitspännande att testa "på riktigt".


Bilder

Hittade några bilder från sensommarens Fjäll-orientering.
Bra att få med sig lite tankar in nu i höstens träning hur grymt de var på fjället under de tre dagarna.


Jimmie Johnsson, Patte Karlsson. Martin Koukal, MArtin Larsson, Jag och Påsen
Efter 1 sek av Fjäll-OL


Drygt 10 timmar senare. Glada, nöjda och svettiga

SkiConvent

Innan gryningen hann jag ut och löpa i Billingeterrängen. Hade fått tips av skövdes stolthet Micke Jansson att pressa hans 35:15 på milen. Han berättade att den var riktigt kuperad och tuff på slutet. 
 Gårdagens pass satt som en smäck i benen så de blev en lagom snabb tur på 40 min. Dock upplevde jag milen som otroligt platt, en liten knäppa på slutet men annars totalplatt. När jag passerade målet efter 10km insåg jag att de fanns 2 milbanor och jag hade tagit den gröna milen istället för den lila milen. Illa illa då banprofilen var en helt annan på lila banan.

Eftermiddagen fick vi testa på ett annorlunda styrkepass. Imorgon kommer m.biceps femoris, gracilis, semitendinosus & semimembranosus skrika av misshandling.

Torsby-Skövde-Borlänge

Sista dagen på lägret i Torsby. Äntligen fick jag släppa lös lite på energin (eller iaf den som fanns kvar efter lägret som ledare). Drog 3 st 20mins intervaller i AII-AIII fart i tunneln + 9 max stakintervaller i brant backe.
Sen var de slut på kroppen, energin och tålamodet.

Nu ligger jag på hotellrummet i Skövde. I dagarna 2 stundar SkiConvent och sen 1 dag med tränarråd innan jag drar hemåt Borlänge.

www.johangranath.se

HEj hej

Idag hann jag träna lite själv också. Blev 2 timmar i tunneln på fm varav 1 tim skejt och 1 tim stak. Triccarna fick rätt mycket stryk på slutet.

Under eftermiddagen drog jag och professorn på oss kartställen och gjorde Torsbyvägarna osäkra. Vet inte om Magnusson hade trimmat sina skidor för under 2a intervallen lossnade gummit på hans Marwebakhjul.
Min kropp var inte på topp. Bankade in i sockerväggen efter 55 min AIII och fick lov att nalla på min gel om jag ens skulle ta mig hem.
Lastade in lite näring och drog till fotbollplanen. Dream team var jag, Kalle Grävling, Fredda, Patrik KG, Emil och Jim. Självklart sopade vi banan med de andra laget.
Södergren skrattade gott när han drog förbi på rullskidor, dock vet jag inte om de var till skönspelet eller de helt oväntade finterna vi gjorde.

Tjo ho

Fotboll

Enligt Patrik K-G är en dag utan Zlatan är en dag utan mening.
Jag tycker Zlatan är dryg.

Vi åker skidor i tunneln. Imorgon kan de bli ett race med professorn i rullO.

Tjo ho

SM, Torsby och annat

Sm i orientering var en missräkning för min sida. Allt för tunga ben gjorde de inte alls roligt.
Medeln fixade jag inte tekniskt heller. Stafetten kom jag efter i början och missade draget.

Nu måste jag springa lite för att ens ha chans till 1a laget på 25-manna.

Nu är jag dock i Torsby på skidläger med Dala Sports Academy. Kul att se snön igen och formen är förhoppningsvis tillbaka.

test


hej. kajsa testar min sida nu.
hejdå.

Jobbar

Sliter på jobbet denna vecka.
Imorgon Småland och ol-sm.

Jag tar hand om medeldistans2asträckan på stafetten efter Kalle Kula.
Hoppas killen är ut veckans oflow !

Jag och Peter ska springa samma heat på medel-SM. Tror han blir favorit


DM-stafett + intervaller

En silverpeng hem till prisskåpet blev de idag på stafett-DM för min del.
Ett reservbetonat Leksand var sånär på att knipa guldet framför Stora Tuna som ställde upp med sitt dream team.
Mina ben var inte riktigt med mig idag och jag fick slita ont hela vägen. Lyckades dessutom stå några meter ifrån kontroll 10 och inte se den för att sedan fara iväg 2 min för att leta. Sprang slutdelen på frustration. Martner pulvriserade motståndet dock på andra och gav Nordlund fritt spelläge på sista.
Dock for Uskvarok i Tuna om han på slutet. Malung 3a.

På eftermiddagen blev de ett nytt träningspass för min del. Löp-intervaller med kartställ och stavar i skräddarbackens sluttning och myrar. Riktigt fint. Dryga 18 min uppför i 70/20intervall , följt av 32 min trampandes i vrålblöta myrar på tjärnaberget gjorde att blodsockret var totalslut. Fint pass, fin terräng !


Träningen rullar vidare

Igår blev de två fina pass.

Hasse-Jögge och jag drog 07:30 ut i Lugnet-terrängen. Småseg efter torsdagens dubbelpass intervaller. Men desto längre pass led ju bättre kändes de. Hittade ett grymt fint löp-o område på slutet vilket gjorde turen riktigt lyckad.

Eftermiddagen saftade jag på så gott de gick med stakintervaller i Skräddarbacken 10min-4-min-1min-4min-4min-4min såg intervallschemat ut. Träffade Tompa och Malin längst upp.
Behöver dock nya rullskidsspetsar nu.

Idag testade jag på speakerjobbet vid vårat orienteringstävling i Leksand. Svårt till att börja med och mycket snabb huvudräkning gjorde jobbet svettigt. Imorgon stafett-DM. JAg fick dra första i Leksand lag 1.

Bättre upp

Efter 3 dagar på vilobänken så testade jag formen idag. Tror de var allergi jag åkte på i helgen mot Gråbon, nåt annat kan jag inte komma på. Men snart är allergiskiten över och vintern stundar :)

MTB-o och Rullskidor KL på förmiddagen och lite matchning av Skidhögskolefolk på eftermiddagen.

Touren är igång i Falun. Skitbra träning dock är de inge roligt att vara materialare av blöta nummerlappar.

RSS 2.0