2010-02-11 Tung dag i spåret (15e på EM-lång)

Dagens EM-lång var riktigt riktigt tuff. Segrartiden 1tim och 52minuter vittnar om svettig bana.
Stormen drog iskall imorse uppe vid tävlingsplatsen, återigen tycker jag IOF-adviser gjorde ett feltaktigt beslut att inte skjuta starten mera och få spåren uppkörda. Många av spåren vi åkte på första varvet var totalt igenyrda av snö och bitvis väldigt svåra att se. Nu vann bästa man men vi kan inte ha de så här.

Mitt lopp började inte bra, fick en tackling mot startpunkten vilket gjorde att mitt vägval blev inte som jag tänkt mig. Kom långt bak mot 1a kontrollen och fick hela tiden jobba i motvind. Slet som ett djur på hela första slingan för att hänga med. Varv topp 10 efter första 40minutrarna, ut på andra kom några riktiga storfräsare som jag gick med, dock hade alla annan gaffel.  Vid varvning efter 77minuter!! var jag på 15e plats och bytte skidor. Ett helt rätt beslut då de var stor skillnad på dessa. De hade blivit klart fuktigare i snön under första timmen.

Hade samma som Rost sista varvet och gick på många ställen i dimman. Gled ifrån Erik på slutet men han hade lite kortare näst sista kontroll och blev således några placeringar före mig imål. Kramp i båda tricepsarna samtidigt på slutet gjorde dagen fulländad!

Är inte de minsta nöjd med placeringen som 15e men känslan i kroppen, lite vassare skidor så hade de nog kunnat blivit bra. Staffan Tunis som vann gjorde ett imponerande lopp.

Otroligt tajt i herrklassen visar att de varit 7 olika herrsegrare vid årets världscuplopp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0