2010-02-22 SM GULD och SM-silver

SM Lång
Blev tillslut 3 medaljer från detta SM i Vansbro. Två individuella silver och ett guld i stafett tillsammans med Peter.
Blev en tuff historia i lördags då SM-lången avgjordes. Starka vindbyar gjorde de vanskligt att åka och på många ställen rejält vindpackade spår som gjorde de rätt kärvt.
Var rätt seg i början och kände mig inte hypertaggad. Mot 4e kontrollen tänkte jag på mig ett "gen" och tog ett vägväl ut från kontrollen som inte många hade åkt. När jag kom upp på toppen och insåg att de inte fanns någon som hade klivit över dessa 30meter till nästa spår var de bara att göra slag i saken själv. Efter 5 meter ut i lössnön insåg jag att skall jag inte bli kvar här resten av dagen är de bara att vända. Fick åka ett annat vägval än bestämt. Tappade dryga minuten på denna sträcka.

In mot varvning börjar jag få rygg på Tomas Löfgren och Daniel Nordebo (som startade 2 resp 4 min före mig).
Får lite hjälp på detta sätt med vissa utgångar till nästa kontroll. Kommer ifall dessa tillslut och början äntligen piggna till lite mera. Kan trycka på ganska bra på slutet. Dock räcker detta lopp inte till seger utan Erik Rost körde denna bana 38 sek snabbare än mig. 1timme och 38minuters slit och så skiljer de dryga 30 sek. Löfgren 3a

Sm Stafett

Kvällen innan bestämde Peter sig för att tävla. Han har varit lite småkrasslig efter EM-resan. Efter diverse diskussion fick han ta "min sträcka", den 1a och jag fick ta hand om sista. Första gången för min del att försöka avgöra.

Peter hade en mycket stabil 1a slinga in mot varvning och gasade på rejält på andra slingan. Han var först in till växling. Dock hade jag ingen aning om hur mycket de var bakåt. Har ju sett Herr Rost göra något riktigt snuskiga sista sträckor.

Min förstaslinga började sådär, tog ett spår som ingen annan hade åkt på, men peppade mig med att detta måste vara de bästa. Såg ingen annan fram till varvning och gasade på lite extra i början på andra slingan för att ingen skulle få rygg. Kändes stabilt på slutet och orienteringen funkade väldigt bra. Skidåkningen kändes bättre denna dag än de övriga.

Alfta 2a och Kvarnsveden 3a

IF Hallby SOKs första seniorguld i stafett





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0