2010-03-20 WC Final

Årets världscupsfinal avslutades några mil väster om Åre i Jämtland.

Sprint
Ett bra lopp från min sida. Dock fattades de där lilla sista extra i skidåkningen för att nå en riktigt fin placering.
Blev 8a, 1sek före Rost och 3sek efter Peter. Till pallen var de 19 sek.
Resultat

Medel
Lite knackig inledning där jag förlorade 20sek redan till 1an på ett på kartan likvärdigt vägval.
Hade sedan en bättre period innan jag kom fel i en korsning och detta gjorde att jag fick åka onödig långt runt. Förlorade 45sek på denna sträcka. Åkte imål som 16e efter bra avslutning. 3min efter seger.
Resultat

Stafett
Körde 1a i lag1. Kändes väldigt behagligt tempo till 1a kontrollen. Dock hade jag otroligt svårt att hitta nåt bra vägval dit. Var ändå i tät på min gaffling vid den. Ut mot 2an ser jag de andra tätlagen långt långt fram och inser att jag haft långt i början. Plockar mina kontroller fint och ser att jag närmar min storfräsarna.
Får rygg på Norge på långsträckan tillbaka och kör ett eget vägval på slutet som lönar sig.
Växlar ut Erik som 9a men bara 30-40 sek från tät.
Rost gör ett mycket fint lopp och kastar ut Peter som 4a. Peter har de lite knöligt till 1an och förlorar upp emot 1min. Sen är jakten igång, Köngäs, Vesselov, Arnesson och Khrennikov jagar livet ur varandra och kör grymt fort.
Peter vinner denna kamp och kör in oss som 2a dryga 30 sek efter Norge.
Resultat

Ultralång
44km kortaste åkväg. Kom iväg bra på min första slinga och åker stabilt. Kanske lite för stabilt om man ser i slutändan. Tycker de går bra på de andra slingorna också och har bra folk omkring mig hela tiden. Sista delen på slinga 3 får jag åka själv, ser Peter som ligger 45-60sek före mig i spåret. In mot växling blir jag väldigt förvånad över att vara 3min efter och plats 12. Kändes som ett bättre lopp än de.  Vi hade nu åkt över 2,10 skido.
Mot 2an får jag grym kramp i en magmuskel vilket leder till att jag inte kan staka riktigt och får bara dra med armarna. Kämpar och sliter mig uppöver och ser Rost, Grigoriev, Häkkinen, Vesselov försvinna.
Åker i min ensamhet de sista kontrollerna och går imål som 16e..igen!
Resultat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0